رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی گفت: ورزش باعث کاهش تنش های روانی شده و سلامت جسمی را نیز تا حد زیادی افزایش داده و روابط اجتماعی را بهبود می بخشد.

 نقش ورزش در کاهش تنش های روانی و افزایش سلامت جسمانی

خبرنگار: عفت زارع

ورزش به عنوان یکی از مهم ترین ارکان تأمین شادابی و سلامت جسم و روح در زندگی افراد، نقشی اساسی و بنیادی ایفا می کند. در ایران نیز به منظور ترغیب همگان به انجام فعالیت های ورزشی، هفته ای به نام تربیت بدنی و ورزش نامگذاری شده است تا با سرمایه گذاری های مناسب در این حوزه بتوان پویایی و نشاط اجتماعی را ارتقا بخشید.

به بهانه هفته تربیت بدنی و ورزش، قدس آنلاین گفت و گویی با سیدرضا گلدوزیان رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان انجام داده است که در ادامه می خوانید:

گلدوزیان درباره تأثیر ورزش در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی می گوید: ورزش بر تمام جنبه های زندگی اعم از سلامت، آسایش، موفقیت های شغلی، همبستگی خانوادگی و ... نقش مثبت دارد. بنابراین توصیه می شود تا همه افراد در هر شرایط سنی، بخشی از برنامه روزمره خود را به ورزش اختصاص دهند.

وی می افزاید: تمامی ادارات و ارگان ها، برای ورزش کارکنان خود موظف به تخصیص بودجه هستند و چه خوب است دستگاه های اجرایی نیز برای ارگان هایی که به موضوع ورزش کارکنان شان اهمیت می دهند تشویقی در نظر بگیرند تا ورزش بین کارمندان و کارگران توسعه بیشتری پیدا کند.

 نقش ورزش در کاهش تنش های روانی و سلامت جسمانی

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر نقش ورزش در خانواده می گوید: سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده است بنابراین در این خصوص هر کسی هر کاری از دستش بر می آید باید انجام دهد تا اعضای خانواده یا یک فامیل بتوانند برنامه ورزش گروهی را به صورت استاندارد داشته باشند.

وی درباره فرهنگ ترویج و توسعه ورزش همگانی می گوید: توسعه ورزش همگانی نقش به سزایی در سلامت جامعه دارد. منظور از ورزش همگانی این است که یک گروه بزرگ، فعالیت ورزشی بزرگی را انجام دهند تا هم کم هزینه تر باشد و هم انگیزه بیشتری برای ادامه آن فعالیت ایجاد شود.

گلدوزیان با اشاره به این که برنامه ریزی برای ورزش همگانی ساده تر و کم هزینه تر است ادامه می دهد: ورزش و فعالیت مستمر باعث کاهش تنش های روانی شده و سلامت جسمی را نیز تا حد زیادی افزایش داده وسبب بهبود روابط اجتماعی می شود.

این متخصص پزشکی ورزشی می گوید: چنانچه ورزش را بصورت انفرادی انجام دهیم، قادر خواهیم بود تنها امکانات محدودی را برای خود فراهم کنیم در حالی که در ورزش همگانی، گروه زیادی می توانند حتی با یک توپ فعالیت نسبتا بزرگی انجام دهند بنابراین با ورزش های گروهی، در عرصه توسعه و ترویج ورزش در جامعه می توان موفقیت بیشتری کسب کرد.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی در پاسخ به سوال ما درباره وضعیت ورزش دانش آموزان مدارس نیز می گوید: از آنجایی که حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش با حوزه سلامت معاونت مشترک دارند، بهتر است دانش آموزان طی ۱۲سال تحصیل با همه رشته های ورزشی موجود در کشور آشنا شوند تا هر دانش آموز بتواند استعداد خود را در رشته ورزشی خود، مورد آزمایش قرار دهد.

او ادامه می دهد: دانش آموزان ما به دلیل کمبود امکانات، با بسیاری از رشته های ورزشی از جمله اسکی و قایقرانی آشنا نیستند، در حالی که برخی مناطق کشورمان برای این رشته ها بسیار مستعد است که متأسفانه مورد غفلت واقع شده اند.

گلدوزیان از مسئولان ادارات و استان ها خواست تا برای کارکنانی که باشگاه ورزشی ثبت نام می کنند یا در یکی از رشته های ورزشی فعالند، نمره ای بابت سلامت به عنوان امتیاز ضمن خدمت در نظر بگیرند تا در زمینه توسعه ورزش و سلامت نقش مهمی ایفا کرده باشند چراکه این اقدام کمک شایانی به بهداشت و درمان کشورمان و صرفه جویی در هزینه های بیمارستانی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.